Rok skončil a cíle kvality 2024 máte již předpokládám vyhodnocené. A asi už máte stanovené i cíle pro 2025. To, jak má vypadat kvalitní cíl kvality se dočtete v normě ISO 9001. Přesto se setkáváme s prapodivnými cíli... Proto se jim krátce věnuji a jsem zvědavá i na vaše zkušenosti. Nebo můžete po přečtení prověřit ty vaše cíle, jestli by nešlo je stanovit třeba lépe. Ne kvůli auditorovi, ale kvůli sobě.
Cíle SMART, SMARTER, FAST, CLEAR ...
Existuje řada zkratek, kde počáteční písmena říkají něco o charakteru správného cíle. Nebudu je všechny uvádět, internet pomůže, nebo o tom napíšu pár kratších příspěvků.
Dnes nabízím DESATERO SMYSLUPLNÉHO CÍLE.
V každém případě si prověřte, že vaše cíle:
vychází ze zralé úvahy a jsou V SOULADU s vaším směřováním (Politikou kvality), zohledňují aktuální RIZIKA ale i PŘÍLEŽITOSTI, legislativu a požadavky zákazníků?
jsou KONKRÉTNÍ a JASNÉ. Vyvarujte se obecných formulací, rozvláčných nic neříkajících vět. Prověřte, že jim kolegové rozumí a zeptejte se jich JAK jim rozumí. Co si pod tím představují. Někdy můžete být překvapeni. Aby neplnili jiné cíle, než bylo zamýšleno.
umíte ZMĚŘIT. Prověřte, jestli jste schopni na konci období říct "Cíl byl splněn" a dokázat to. Nejsou tedy konstatováním stavu, popisem cesty, obecnou formulkou apod. Ale mají jasnou hodnotu. Stanovený ukazatel. Počet, zlepšení o jednu úroveň, o několik procentních bodů...
mají SCÉNÁŘ. Nejenom, že jste řekli nejenom co chcete, ale také JAK se na tom bude pracovat.
jsou TERMÍNOVANÉ. Každý má svůj termín do kdy má být splněn.
jsou REÁLNÉ, dosažitelné, akceptovatelné. Když už na začátku lidé vidí, že té mety nemohou dosáhnout a že jste přestřelili, jak se jim na nich asi bude pracovat?
mají stanovenou ODPOVĚDNOU OSOBU, která má jejich plnění na starost. Ne tým, ale jednu konkrétní osobu.
budou SLEDOVANÉ A VYHODNOCOVANÉ. Každý ví, jaká je jeho část práce (nastavena KPIs), kterou musí splnit, aby přispěl svou troškou do mlýna. Je jasné, v jakých intervalech se bude sledovat pokrok a jakým způsobem.
jsou brány VÁŽNĚ ze strany vedení. Každý ve firmě ví, že za nimi vedení stojí, že jejich plnění požaduje a proč. A co se stane, když nebudou splněné. I to, jaké benefity přinesou, když budou (firmě i jednotlivci).
last but not least... v ideálním případě by se mělo jednat o TÝMOVOU PRÁCI. Ne vždy to tak je. Ale pokud chcete, aby si cíle lidé vzali za své, měli by mít šanci se podílet na jejich formulaci.
Chyby z praxe
Nešvary, se kterými se na auditech potkáváme souvisí s desaterem výše.
Jen zdůrazním, že často:
jsou zaměněny Cíle za Scénáře/Plány jejich plnění
je uvedeno více odpovědných osob
cíle nikdo celý rok neřeší a jsou jen papírem na zdi
řada lidé v organizace o jejich existenci nemá ponětí
zaměstnanec neví, který cíl se týká jeho práce
chybí výkonnostní kritéria na úrovni zaměstnance
cíle se nepotkávají s kapacitami
cíle nejsou srozumitelné
cíle neodpovídají strategii organizace a byli stanovené jen aby byli (pro auditora)
chybí účinnost a kdy ne, tak jí nikdo nerozumí a pletou si to s kontrolou
....
Snad jsem Vám aspoň trochu pomohla a jestli máte cíle bez chybičky a pracujete s nimi, tak gratuluji.
Každopádně tak či onak přeji Vám i vašim lidem, abyste mohli na konci roku 2025 konstatovat jejich splnění.
Ať se vám rok 2025 vydaří!
Comments